Saturday, June 12, 2010

trifle(^__^)

12-06-10
ari nie aku rase sgt bosan sbb xtau nak wat per ..okeh
sampai la satu petang ketika aku keluar saja dari bilik
aku lihat seorang sahabat aku sedang kusyuk memotong kek di meja makan
oh YEAH!
lantas aku menjerit
"OH AKU TAU KO NAK WAT PE" "KO NAK WAT TRIFLE KAN" "nak join..nak join" (dalam nada cm upin ipin..)
dier pon menyahut
"jomlah"
dgn segera aku menutup pintu dan baby boy aku dah menuju ke dapur
owh~sudah lama aku mau menjoin beliau membuat trifle nie
hehe
cm nie cara2 dier
meh aku citer sket

mule2 cm aku cakap td la potong kek(mengikut kesukaan anda nak kek vanila ker cokolat ker asal kek) dah letakkan nyer di dalam bekas yang telah disediakan


















KEMUDIAN:: aku menolong qyla memotong longan kepada 4 bahagian(senang nak sumbat dalam bekas tu nanti)














pot-pet mulut aku bertanyer kan apa yang aku tak paham pembuatan trifle nie





Slalu nyer qyla buat trifle perisa rose tp kali nie beliau nak buat trifle perisa mangga lak hehe so kene gune jelly mangge la pulak

















sambil dier bercerita aku melihat dia sedang memasukkan gula kastard,1 tin susu cair dan 1 tin jus longan td dan campuran itu dikacau sehingga likat@pekat


..last2 gnie ah jd dier

















pastu..kite kene sumbatkan campuran kastard kedalam bekas yang kite dah sumbatkan kek tadi (kire cm kastard nie cm lapisan kedua lak ah g2) so gambaran dier begini la
















yah!sumbat cik qyla sumbat!~
















okeh kemudian aku menolong qyla menyusun longan yang aku potong td kedalam bekas ini sangat seronok..1 sudu kedalam bekas..satu sudu kedalam mulut..hehehehe so pas tu gambar dier gnie la pulok~
















kemudian...kite cairkan jelly magga serta jelly rose.....biarkan sehingga mendidih..baru la oleh diangkat..kemudian biarkan sedikit sejuk baru la dituangkan kedalam bekas seperti ini::





















kemudian lastly selepas tuangkan jelly nie kedalam bekas tu
nie lah gambaran yang kite akan dapat























selepas 30minit disejukkan...g nila rupenyer~hehe

















selamat mencoba!~
assalamualaikum~





















0 comments: